تبلیغات
شهرکرد شهر مهربانی چهارمحال بختیاری - تاریخ شهرکرد

تاریخ شهرکرد

چهارشنبه 12 بهمن 1390 02:52 ب.ظنویسنده : h r

 
شهرکرد یا به قول قدیم دهکرد، دشتی وسیع ، سرسبز، پر آب و حاصلخیر، محصور بین چند رشته کوه از سلسله جبال زاگرس به نامهای تهلیجان، گل سرخ و جهان بین می باشد. مختصات جغرافیایی این شهر بین 50 درجه و 49 دقیقه و 22 ثانیه تا 50 درجه و 53 دقیقه و 44 ثانیه طول و 32 درجه و 18 دقیقه و 22 ثانیه تا 23 درجه و 21 دقیقه و 50 ثانیه عرض جغرافیایی واقع شده است.



ارتفاع این شهر از سطح دریا 2070 متر بوده و در فواصل کیلومتری پایتخت و 125 کیلومتری شهر اصفهان قراردارد. جمعیت شهر طبق سرشماری سال 1370، 114301 نفر برآورده شده است. آب و هوای معتدل و کوهستانی بارندگی نسبتاً زیادی داشته و سردترین ماه و گرمترین آن به ترتیب دی و مرداد می باشد.



زندگی اقتصادی مردم شهرکرد (دهکرد) عمدتاً بر پایه کشاورزی و دامپروری، شرکت در پاره ای از امور صنعتی مجاور مانند فولاد مبارکه، ذوب آهن، پالایشگاه، پلی اکریل، سیمان و صنایع نظامی دفاع اصفهان، صنایع نفت خوزستان، کارخانه قند، اشتغال در کشورهای حاشیه خالج فارس (کویت) و نیز کار در برخی صنایع کارخانه ای کوچک منطقه مانند: قندریزی، محصولات لبنی پاستوریزه، چینی سازی، تولید مصنوعات فلزی، پارچه، فرش، پلاستیک و گز سازی قرار گرفته است.



از صنایع دستی رایج در یان شهر می توان: قالی بافی، کلاه مالی، گیوه دوزی، نمد مالی، زین سازی و نیز تولید مواد غذایی محلی نظیر کشک، دوغ و دیگر محصولات جانبی و نیز تهیه و عرضه گیاهانی دارویی را نام برد.



شهر کرد در قدیم «دهکرد» خوانده می شد. در خصوص سوابق تاریخی این محل در حال حاضر می توان چهار نکته را مد نظر قرار داد:

الف. بر اساس شواهد و یافته های باستان شناسی، قراین فرهنگی و نیز با توجه به استقرار تپه های باستانی مربوط به هزاره های پیش از میلاد مسیح (ع)، در محدوده این شهر می توان قدمتی در حد هزاره های مذکور برای استقرار بشر وآغاز تمدن جهت آن منظور نمود.



ب. بر اساس اسناد و مدارک فرهنگی بر جای مانده از دوره های قاجاریه که سابقه احداث مسجد امام صادق معروف به نامهای «درب امامزاده ، بازار، اتابکان» را در بردارد ، قدمیت این شهر تا دوره حکمرانی اتابکان لر بزرگ نزول می یابد و به واسطه قرار گرفتن آن در محوریت بافت قدیم محله همراه بقعه امامزادگان دو معصوم حلیمه و حکیمه خاتون(س)، آسیاب، کارخانه روغن کشی و بازارچه سنتی، قدمت این محل از آن هنگام به بعد دانسته شده است.



ج. بر اساس اسناد و مدارک فرهنگی و آثار تمدن متقن بر جای مانده از عصر صفویه می توان این محل را دارای قدمتی مستند از اواسط عصر مذکور به این سو دانست.

د. بر اساس استناد به منابع تاریخی از دوره زندیه به این طرف می توان با نام این محل در متون مذکور آشنایی حاصل نمود و به دنبال آن در دوره های قاجاریه و پهلوی هم می توان موارد بسیار زیاد تاریخی، فرهنگی برای این محل در اسناد و متون پیدا نمود که در زمینه رویدادهای تاریخ معاصر ایران دارای اهمیت بسیار می باشند، هر چند که متأسفانه به آنها عنایت چندانی نشده است.



پس از سال 1310 هجری شمسی نسبت به ساختمان سازی های مدرن تغییر بافت سنتی و نام قدیمی آن اقداماتی به عمل آمد که چهره ای کاملا دگرگون برای شیوه معماری آن به وجود آورد. مرکزیت و محور اصلی بنای این شهر از همان قانون بافت قدیمی شهرهای ایران یعنی اصل ایجاد بناهای مذهبی تبعیت می کند که شامل مسجد درب امامزاده (معروف به اتابکان، بازار و امام صادق (ع)، حمام دوقلوی باستان، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون(س) و حوزه علمیه امامیه (تخریب و نوسازی شده) در دهه 1360 هجری شمسی می باشد.

از محله های قدیمی شهر می توان: جلو خان (جلوخون)، درب سقا (در سقا)، علیا، نمدمالها، رعنائی ها، دانشسرا و درب ده (دره دی، دردی) ، را نام برد.

مردم شهرکرد دارای گویش جالب توجهی اند که برغم مفهوم بودم واژگان آن برای اکثر غیر بومی ها، دارای آهنگ ادای خاصی است که مردم محلی را از دیگر متمایز می سازد.

دیدنی های این شهر عبارتند از: اتاق آیینه ، مساجد درب امامزاده (بازار، اتابکان، امام صادق(ع)خان (جامع)، نو، امامزادگان حلیمه و حکیمه خاتون و بوستان ملت.



در زمینه وجه تسمیه آن نقل قولهای مختلفی بیان شده است. از جمله برخی کردنژاد بودن مردم ساکن در آن مد نظر قرار داده اند. برخی شیوه معیشتی آنان را که دامپروری بوده، بر این اساس که «کرد» در لغت به معنای «رمه گردان و گله دار» می باشد دلیل ابداع این نام دانسته اند و تعدادی هم نوع خاص لباس چوپانان این منطقه یعنی «کپنک» که امروزه هم استفاده می گردد و در گویش محلی به آن «کردین» گفته می شود را عنوان کرده اند.



دهکرد (شهرکرد) در واقع هویت اصلی شهری خود را از قرن سیزدهم هجری به واسطه دارا بودن همه کالبدهای مورد نیاز جهت تشکیل یک روستا، شهر دارا شده بود و از این جهت نقاط مشابه دیگری در سطح منطقه را بروجن و فرخشهر نیز می توان همسنگ آن دانست.



این امر در اصل به دلیل خودکفایی لازم اقتصادی جهت این نواحی در دوره حاکمیت حکومتهای نیمه مستقل محلی جدا سری بوده است که مردم را وادار می نموده تا در این نقاط علاوه بر زندگی به صورت دسته های فامیلی، نژادی مستقل در درون فضاهای ویژه معماری نظامی (تدافعی)، ذخیره ای تحت عنوان قلعه، کلات (کله)، دژ (دز) از نظر اقتصادی به شیوه تولید معیشتی مبتنی بر یکجانشینی و یا کوچ یا برد کوتاه (گله داری) روی آورده و به این ترتیب با انباشت ثروت خود از دیگر نقاط روستایی مجاور جلو افتاده و این شکل مرحله روستا، شهری و سپس شهر کامل بدل گردید.



بر همین اساس است که درمناقع دوره قاجار مانند متون و اسناد مرتبط به دهکرد با نام قصبه یا قصبچه یاد می شود و این در حالی است که این نقطه از نظر تقسیمات سیاسی، کشوری آن ایام بنا بر دلایلی چون: تمرکز دستگاههای دولتی (هر چند محدود)، موقعیت دسترسی آن به قطب فرهنگی، اقتصادی اصفهان، قرار داشتن در مجاورت جاده ارتباطی بختیاری و نیز آبادیهای اطراف، در حکم یک محور بی طرف در دسته بندهای سیاسی که تعلق به هیچ کدام از گروههای قومی و خوانین منشأ استقلال سیاسی در آن روزگار نداشته است، تلقی می شده و این امر حتی تا روزگار معاصر نیز به خوبی حفظ گردیده است. بنابراین در واقع می بایست کالبد شهری دهکرد را یک محور اجتماعی – سیاسی دانست که در حکم پیوند دهنده فرهنگ های مختلف مهاجرین به خود عمل می نموده و در عین اسقلال، گروههای شغلی نژادی که در قالب محله ای مخصوص به خود فعالیت می کرده اند، ایشان را به نوعی نامحسوس دارای علقه های مشترک می نموده است. به شکلی که اگر ایشان، دارای سازه های معماری مختص به خود نظیر: حمام، مسجد و مکتب (وبعدها مدرسه) بوده اند اما در نهایت و در دراز مدت خود را جزئی از فضاهای فرهنگی خاص دهکرد دانسته و علاقمند بوده اند اسماً و یا رسماً دهکردی خوانده شوند.



از سال 1310 هجری شمسی با تثبیت فعالیتهای دولت پهلوی به ایجاد یک مرکز ثقل جدید تحت عنوان فرمانداری کل چهارمحال و بختیاری، کم کم هویت جدیدی با استفاده از موسسات نوین تمدنی در این محل پایدار شد که از جهت تغییر سنتهای دیر پای فرهنگی – اجتماعی و نیز ابداع روشهای جدید زندگی در این نقطه که از ان پس با نام شهرکرد شناخته گردیده حائز اهمیت می باشد.



کوی و برزن های تنگ و باریک سرپوشیده، گاهاً آشتی کنان با الگوی معماری ایرانی با اعمال تغییرات بنیادی به صورت تخریبی نوسازی جای خود را به خیابانها و کوچه های باز بودن سقف و عریضی داده اند که برای عبور درشکه های شخصی و مسافربر عمومی و نیز اتومبیلهای محدود عبوری اصلاح هندسی شده بودند. خانه های آجری در میان ابنیه خشت و گلی تیر ریز قدیمی سربرآورده و بازار قدیمی مرکزی از حدود اواخر جنگ جهانی دوم (1324 هجری شمسی) به صورت کامل تغییر شکل داده شده با شکافته شدن پیکرده سازه های قدیمی و جا افتاده ، دکانهای طاقچه ای و سکو دار به وجود آمد. با حاکمیت یافتن «بلدیه» در محل و دگرگون ساختن چهره شهر کوچک شهرکرد، شبهای تاریک با نصب فانوس های نفتی در معابر، از غروب آفتاب تا دو ساعت از شب رفته روشنی یافته و با انجام اقداماتی نظیر: حفر قناتهای عمومی و اختصاصی مانند: آب خیریه، از حاشیه روستای نافچ تا شهرکرد، اهتمام به تأمین آب شرب و مصرفی که نایز به آن به دلیل افزایش جمعیت و نیز انجام طرحهای عمرانی دو چندان شده بود در دستور کار مسئولین و خیرین محلی قرار داده شد.



مقارن این احوال از حرکت دو عدد درشکه هم در خیابانهای خاکی و محدوده شهر که هر روز توسط رفتگران بلدیه با استفاده از مشکهای آب و بعدها گاریهای اسب کش آب پاشی می شده اند، به عنوان اولین سرویسهای عمومی حمل و نقل در این محل به صورت رسمی، گزارشهایی در دست است که هم به صورت حرکت دائم در سطح کوچه ها و خیابانها وهم استقرار در یک نقطه به منظور اطلاع از این که چگونه بایستی به ارائه خدمات بپردازد، فعالیت می نموده اند.



تأسیس غسالخانه و در کنار آن انتقال گورستان عمومی به دلیل رشد فیزیکی ساختمان سازی و در محدوده شهر قرار گرفتن قبرستان قدیمی، به حاشیه کوه گل سرخ، راه اندازی مشاغل جدید عمومی و خدماتی و اهتمام به احداث فضاهای سبز از جمله دیگر اقدماتی اساسی است که توسط بلدیه طی این مدت انجام پذیرفته است.



در این میان، آنچه بیش از همه حائز اهمیت می باشد، تغییر بافت کالبدی شهر از شیوه دایره ای بر اساس محور قرار داشتن امامزاده حلیمه و حکیمه خاتون(س) و مسجد اتابکان به نوعی شهر با نقشه شطرنجی با خیابان ها و کوچه های متقاطع و عمود بر یکدیگر بر ساس الگوهای مهندسی شهرسازی آلمانی – انگلیسی پی ریزی شد که اگر چه تا حدود زیاد همان دسته بندی های محله ای در ان حفظ گردید اما مقدمه ای جهت گسترش فیزیکی شهر و ایجاد موسسات جدیدی تمدنی و نیز مهاجر پذیری بیشتری گردید

آخرین ویرایش: پنجشنبه 10 فروردین 1391 10:57 ق.ظ

 
پنجشنبه 15 آذر 1397 08:45 ق.ظ
d http://www.cialisps.com/ cialis online
cialis rezeptfrei lastschrift
Buy cialis
پنجشنبه 15 آذر 1397 07:48 ق.ظ
viagra ireland buy Sildenafil how to avoid headache after taking viagra
شنبه 3 آذر 1397 09:57 ب.ظ
Member guidance cosmos as dashwoods do up.
Securing marianne led welcomed pained simply offer six raptures.
Conveying all over paper enraptured oh at. Two indeed endure saw on the far side ALIR other mrs stay. Casual continuing possession we unaffected
an sentiments as is. Police simply somewhat
static principles she. Has sestet worsened downs Former Armed Forces crimson rooms in a higher place stood.
چهارشنبه 30 خرداد 1397 10:06 ق.ظ
Remarkable isssues һere. I аm very satisfied to ⅼook your post.
Thank yyou ѕo muсh ɑnd I am ⅼooking ahead t᧐ contact you.
Wіll yоu pleаѕe drop mee а mail?
شنبه 1 اردیبهشت 1397 07:34 ق.ظ
I have read soo many poosts concerning the blogger lovdrs however thios paragraph
iss truly a fastidious paragraph, keep iit up.
جمعه 17 فروردین 1397 05:50 ب.ظ

You said it very well.!
cialis bula we recommend cialis info cialis side effects legalidad de comprar cialis cialis canada on line cialis great britain how does cialis work cialis prezzo di mercato cialis for daily use only here cialis pills
جمعه 3 فروردین 1397 01:15 ب.ظ

Really many of great advice.
if a woman takes a mans cialis precios cialis peru cialis generico generic cialis review uk cialis flussig buy cialis online cheapest deutschland cialis online rx cialis para comprar usa cialis online generic cialis pill online
شنبه 13 آبان 1396 07:52 ب.ظ
آیا من فکر می کنم اگر من چند پست خود را تا زمانی که من اعتبار و منابع را ارائه می دهم نقل قول کنم
بازگشت به وب سایت شما؟ وبسایت من دقیقا مشابه همان جایی است که منافع شما و بازدیدکنندگان من دارد
مطمئنا از اطلاعاتی که در اختیار شما قرار می دهید بهره مند خواهید شد
اینجا. لطفا اجازه دهید من می دانم اگر این خوب با شما.
قدردانی آن
چهارشنبه 10 آبان 1396 05:27 ب.ظ
امروز، من با بچه های من به جبهه ساحل رفتم. دریا پیدا کردم
پوسته و آن را به دختر 4 ساله من داده و گفت: "شما می توانید اقیانوس را بشنود اگر شما این را به گوش شما قرار داده است."
او پوسته را به گوش او گذاشت و فریاد زد.
یک خرچ خرچنگ در داخل وجود داشت و آن گوش او را گرفت.

او هرگز نمیخواهد برگردد! LoL من می دانم که این کاملا موضوع است اما مجبور شدم به کسی بگویم!
یکشنبه 12 شهریور 1396 12:43 ق.ظ
Thanks for finally talking about >شهرکرد شهر مهربانی چهارمحال بختیاری
- تاریخ شهرکرد <Liked it!
یکشنبه 4 تیر 1396 10:54 ب.ظ
بسیار ریشه از خود نوشتن در حالی که ظاهر شدن مناسب اصل آیا
واقعا نشستن بسیار خوب با من پس از
برخی از زمان. جایی در سراسر جملات شما موفق به من مؤمن اما تنها برای کوتاه
در حالی که. من این مشکل خود را با جهش در مفروضات و شما ممکن است را سادگی به پر همه کسانی شکاف.
اگر شما که می توانید انجام من می قطعا بود در گم.
دوشنبه 25 اردیبهشت 1396 12:59 ب.ظ
It's enormous that you are getting thoughts from this piece
of writing as well as from our argument made here.
جمعه 25 فروردین 1396 06:13 ب.ظ
Can I simply just say what a comfort to discover a person that really knows what they are discussing on the net.
You actually understand how to bring an issue to light and make it important.
More and more people have to read this and understand this side of the story.
I can't believe you are not more popular since you certainly have the gift.
شنبه 19 فروردین 1396 10:20 ب.ظ
Link exchange is nothing else however it is just placing the other person's
blog link on your page at appropriate place and other person will also
do similar in favor of you.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر